هرگز تغییر سی و سه پل اصفهان در نهایت شما را نابود خواهد کرد

هرگز تغییر سی و سه پل اصفهان در نهایت شما را نابود خواهد کرد

 

File:New Borg El Arab City 92.jpg - Wikimedia Commons خزینه نیز فضای سرپوشیدهی پر از آب گرمی است که گرمخانه و تون (زیرزمینی دخمه مانند و درکنار قرینهی آب گرم که برای سوزاندن هیزم برای ایجاد گرما استفاده میشد) را به هم وصل میکند. منبع عکس: خبرگزاری ایسنا (عکاس: مرتضی زنگنه)شهر زیرزمینی کرد علیا از جاذبههای منحصربهفرد استان است که جزو توابع بخش کرون شهرستان تیران به حساب میآید. در ادامه شما را با برخی از مهمترین کاربرد حمامهای تاریخی ایران آشنا خواهیم کرد.منبع عکس: خبرگزاری ایرنا. در گذشته حمامهای عمومی مانند این ۱۰ حمام تاریخی تنها محلی برای شستشو نبودند، یک جور مکان عمومی برای بعضی گردهماییهای خانوادگی و محلی هم بودند، مثل حمامهای عروسی و دامادی. قلعه سریزد با وجود فاصله ۴۵ کیلومتری از یزد نسبت به مکان های دیگر باز هم از محبوبترین جاذبه های دیدنی یزد به شمار می رود. ارتفاع سقف این بخش به نسبت سایر قسمتهای حمام بلندتر است، روی آن با ساروج پوشانده شده است و طاق اصلی آن جامخانههای (شیشههای محدبی شکل) در اندازههای بزرگ دارد؛ شیشههایی که فضا را روشن و نور حمام را تامین میکنند و مانع دید افراد به داخل حمام میشوند. اغلب مسافران شهر زیبای اصفهان برای بازدید از دیدنیهای تاریخی شگفت انگیز این شهر عازم اصفهان میشوند. گفته می شود که بنا و موقعیت قعلی این شهر به دوران ساسانی باز می گردد.

انجام می شد. گرمابه ها در ایران فقط مکانی برای شستشو و انجام امور ذکر شده نبودن بلکه افراد در انجا برای گفتگو، قلیان کشیدن و چای نوشیدن و حتی خوردن نان و ترشی دور هم جمع می شدند. در حقيقت تاريخ معماری تاثير گرفته از معماری اسلامی در ايالات متحده سال ها است كه به اندازه كافی مورد توجه قرار نگرفته است. ساختار اصلی حمامهای تاریخی ایران بر مبنای طب سنتی، ایرانی و اسلامی و توجه به چهار طبع گرم، سرد، خشک و تر انسان طراحی میشد. معماری حمامهای مردانه و زنانه تفاوت چندانی داشت و تنها ورودی آنها بود که در دوره صفویه تغییر کرد. عکاس: ناشناسورود به حمام مانند زورخانه آداب خاصی داشت که سلام دادن به نشانه احترام و تواضع به بزرگترهای حاضر در صحن حمام یکی از آنها بود؛ بزرگترهایی که مشغول صابون زدن و کیسهکشی بودند. بهعلاوه وقتی فرد تازه واردی در صحن حمام کسی از آشنایان و بستگان نزدیک و بزرگتر از خود را میدید باید به سرعت برای اظهار ادب و احترام بهسمت او میرفت و او را مشت و مال حسابی میداد یا لیف و صابون را به اصرار از وی میگرفت و پشتش را لیف میکشید.عکاس: ابوذر احمدی زادهیکی دیگر از رسوم رایج در حمامهای ایرانی، بوقی بود که برای آغاز کار حمام نواخته میشد؛ بوقهایی که در واقع از صدف خالیشده یا شاخ گوزن ساخته بودند. بودند؛ مراسمی که طی آن، دوستان و آشنایان گردهم جمع میشدند و به تفریح و شادی میپرداختند. یکی از وروردیهای اصلی مسجد که منارههای بزرگ و مرتفع آن هم بالای سردر آن قرار گرفته، از سمت بازار قدیمی یزد و پس از عبور از بقعۀ چهارسوق بازار که سقف آن کاملا مقرنسکاری شده و مخصوصا در شب نورپردازی فوقالعادهای دارد، میتوانید بعد از طی کردن یک کوچۀ تقریبا باریک و خاکی به مسیر منتهی به مسجد جامع کبیر یزد برسید.

مسجد جامع اصفهان منعکس کننده ی هنر بیزانس و کلاسیک در قالب یک بنای سنتی و اسلامی است و به سبک معماری رازی با نقشه ی چهار ایوانی بنا شده است. حمام خان یزد در دوره اخیر تعمیر و بازسازی شده و با تغییر کاربری به چاپخانه سنتی تبدیل یافته و جدیداً نیز به ثبت تاریخی رسیده است. در دوره های اخیر تعمیر و بازسازی هایی در حمام خان یزد صورت پذیرفته و در حال حاضر به ثبت تاریخی رسیده است. باغ هشت بهشت در زمان شاه صفی وجود داشتهاست و در دوره دو شاه بعدی یعنی شاه عباس دوم و شاه سلیمان بر درختان این باغ زیبا افزودند. سپس با شروع سلطنت شاه عباس دوم عمارت مزبور توسعه داده شد و تالارها و ایوانهایی بر آن افزودند. آکواریوم اصفهان در سال 1397 با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور افتتاح شد. توسعه آکواریوم ها در ایران به آن شکلی در کشورهای همسایه مانند دبی وجود دارد نبوده ولی فاصله زیادی هم ندارد. بنای حمام شامل ورودی ها، گرمخانه، استخر کنار گرمخانه، سربینه و فضاهای مرتبط با آن ها می باشد. بنای حمام مشتمل بر ورودی ها، سربینه، گرمخانه و فضاهای مرتبط با آنها و همچنین استخری در کنار گرمخانه است. اما در مقابل، عدهی زیادی هم بر این عقیدهاند که تغییر کاربری مانند دمیدن جان دوباره در کالبد خاموش بناهای تاریخی است و مکانهایی مثل حمام خان را که بهدلیل عدم نیاز امروزی مردم به حمام سنتی بلااستفاده ماندهاند را به مرکز توجه گردشگران تبدیل میکند.

چرا به این توجه نمیکنند که دو واژه «توسعه» و «حفاظت» باید به دنبال یکدیگر بکار گرفته شود؟ هتل لب خندق یزد: به دلیل سنتی بودن میتواند مورد توجه مسافران علاقمند به فضاهای سنتی قرار گیرد. سفر به اصفهان و گشت در کوچه و خیابانهای آن، حسی از اصالت و سنت را در بین گردشگران زنده میکند که میشود لذت این حس را با سرو غذا در یک محیط زیبا و سنتی چند برابر کرد. ساخت و ساز به شغلی پرسود بدل شد که نتیجه آن جایگزینی خانههای سابق با آپارتمانهای چندین طبقه بود. اما از آن پس محل قبور و آرامگاهها تغییر نمود، و به دلیل خیابان کشی، قسمتی از جدارههای میدان تخریب شد، در نتیجه میدانی کوچک بنا شد و مسجد امیر چخماق با میدان مقابل حسینیه، با هم ادغام شدند. فضای گرمخانه هیچگاه با وسایل روشنایی که از سوخت استفاده میکردند، روشن نمیشد؛ زیرا این وسایل سبب ایجاد مشکل برای تنفس افراد میشدند.در ورودی گرمخانه حوضچهای پر از آب ولرم به نام «چاله حوض» تعبیه شده است که در گذشته برای شستوشوی افراد تازه وارد مورد استفاده قرار میگرفت. سربینهی حمام خان دارای نورگیر زیبایی است که در گنبدش تعبیه شده و وظیفهی تأمین نور حمام در روز را دارد. برخی از حمامهای ایرانی ساعاتی از روز به آقایان و ساعاتی دیگر به بانوان اختصاص داشتند؛ اما برخی دیگر بهطور کلی جدا و مردانه یا زنانه بودند.

بخشی در این حمام به شاه اختصاص داشته که به آن شاهنشین میگویند و مانند تمامی حمامهای تاریخی از نقش و نگارهای زیبایی بهره برده است. حمام کوچک در دوران صفویه و حمام بزرگ در دوران قاجار ساخته شده است که بعد از ساخت آن، حمام بزرگ مخصوص رجال دولتی و افراد مهم جامعه بود و حمام کوچک به مردم عادی اختصاص داشت. اطلاعرسانی: حمام کردن در گذشته چندین ساعت به طول میانجامید و چندین مرحله داشت. طول اين پل 295 متر و عرضش 13/75 متر مىباشد. این آکواریوم ها می توانند حجم 1080 متر مکعب آب را در خود جای بدهند. اولین تونل آکواریوم کشور ایران در اصفهان ساخته شده است. در مرکز باغ، با استفاده از گلهای رنگی، بوته و ترنج، طرحی از فرش اصیل اصفهان را میبینید که مسحورکننده است. این حمام در میدان خان شهر یزد واقع شده و در زمینی به مساحت 1170 متر مربع و با زیر بنای 900 متر مربع بنا گشت. در پیرامون سربینه حمام خان سکو های نشیمن، جای نهادن کفش و رخت کن تعبیه شده که در مجموع می توان گفت که فضای سربینه از لحاظ مساحت و تزئینات از دیگر فضا های حمام مشخص تر بوده است. مراکز تجاری اصفهان که در میدان نقش جهان قرار دارند می توان گفت از قیمت های بالایی برخوردار می باشند. گل جام به شیشههای عدسی محدب شکلی گفته میشد که در قسمت بالایی حمام (بر بالای گنبد) نصب میشدند و نقش اصلی در تامین نور را بر عهده داشتند. این فضا با پوشش طاق و گنبد مسقف شده و روشنایی آن از طریق نورگیر زیبای تعبیه شده در گنبد تامین می شود. منارجنبان خرانق با زور دست به حرکت در میآید و ۳ طبقه دارد.

در انتهاى خيابان باغى بزرگ و وسيع، پست و بلند، نه طبقه جهت خاص پادشاهى طرح انداخته بباغ عباس آباد موسوم گردانيدند و پل عالى مشتمل بر چهل چشمه به طرز خاص، ميان گشاده كه در هنگام طغيان آب در كل، يك چشمه به نظر در مىآيد، قرار دادند كه بر زاينده رود بسته شده هر دو خيابان بيكديگر اتصال يابد. جانب شرقی و غربی صحن همانند است، مشتمل بر ایوانی به عرض حدود هشت متر و در هر طرف ایوان ابتدا یک طاقنما و سپس سه ایوان کوچکتر، با عرض نزدیک به پنج متر، قرار دارد. گرمخانه فضایی چهار یا هشتضلعی با دیوارهایی ضخیم دارد. نشانه حمامهای مردانه لنگی بود، که بهصورت دولا روی در آویخته بودند؛ در حال که سردر حمامهای زنانه در کوچهها با پارچهای ضخیم پوشانده میشد.معماری حمامهای مردانه و زنانه تفاوت چندانی نداشت و تنها ورودی آنها بود که در دوره صفویه تغییر کرد. حمامهای زنانه و مردانه با نشانههایی توسط عوام شناخته می شدند. راهروی ورودی در بیشتر حمام های قدیمی، رختکن را با پیچوخم زیاد از سردر و گذر اصلی جدا میکند. همچنین محراب اصلی مسجد هم از کاشی معرق است و از ساختمان های مقرنس کاری شده تشکیل شده است. سطوح داخل گنبدهای آن با آهکبری مقرنس کاری شده است و قسمت سربینه نیز با نقاشیهای دیواری تزیین شده است. با گذشت زمان و پیشرفت های بشر امروزه درصد زیادی از مردم در خانه های خود حمام دارند، اما در دورهای گذشته شرایط کاملا متفاوت بوده و مردم برای استحمام باید به گرمابه های عمومی مراجعه می کردند.در برخی موارد گرمابه ها علاوه بر استحمام،مکانی عمومی برای برگزاری گردهمایی های خانوادگی، دوستانه، کاری و حتی سیاسی هم بودند. گرمخانه حمام خان دارای چهار ستون میانی و دو سقف گنبدی شکل است که گرداگرد ستون ها احاطه شده اند.

خود گرمخانه نیز فضایی مثل سربینه دارد و دارای چهار ستون در وسط، ستونهایی درکنار و دو سقف گنبدی شکل است. این جبهه شامل تالاری در میانه و دو اتاق سه دری در دو طرف آن است. در چه مراسمی مردم در سی و سه پل جمع میشدند؟ اگر حمامی دارای سیستم تهویه مطبوع نبود، افراد داخل حمام به تنگی نفس یا خفگی دچار میشدند. این چهلستون ها در دوران بعد دچار تغییر و تحولات بسیاری شدهاند و تا حدودی با گچ بری پوشانیده شده اند. ولی بعد از دوران صفویه دچار آسیب های زیادی شد. حمام وکیل کرمان که در دوران قاجار با الهام از حمام گنجعلیخان ساخته شده، مانند همهی حمامها دارای بخشهای متفاوت بوده و نقشونگار زیبایی دارد. حمام گنجعلیخان در زمان خود بنایی ضد زلزله بوده است. این حمام به دستور گنجعلیخان حاکم کرمان در زمان شاهعباس صفوی، ساخته شد که کارهای عمرانی مهمی در کرمان انجام داد. در هر خانه، بخشهایی همچون تختگاه، بخش بیرونی و اندرونی، حیاط، بادگیر هشتی، تالار سردر، اتاقهای مجزا برای انجام کارهای روزانه، آب انبار و آشپزخانه وجود دارد. ايوان کاخ چهلستون مرکب از دو بخش است. خانه تاریخی مشروطیت اصفهان که یکی از باشکوهترین خانههای این شهر به شمار میرود، دارای دو شاهنشین در ضلع شمالی و جنوبی، دو حیاط اندرونی و بیرونی و ۱۲ اتاق بزرگ، اتاق هفت دری با تزییناتی همچون گچبریهای سنتی، منبت کاری، شیشههای رنگی و … اگر قصد دارید برای اقامت در شهر اصفهان از هتلهای ارزانقیمت استفاده کنید میتوانید این اطلاعات را از سایتهای مرجع یا وب سایتهای اختصاصی هتل دریافت کنید. یکی از عجایب سی و سه پل اصفهان این است که مردم می توانند از روی آن و هم از زیر آن عبور کنند. این بنای تاریخی در حال حاضر، به عنوان چایخانه و رستوران سنتی استفاده می گردد.

علاوه بر استفاده از ملاط ساروج مخصوص، بنّایی ماهر باید آببندی را انجام میداد. در این بازار علاوه بر فروشگاه های فعال آن حمام، چیت سازی، مدرسه و همینطور بازارهایی از جمله: پنجه علی، علاقبندی، ملا اسماعیل، افشار، صدری، مسگری، نخود بریزها، کاشیگری، قیصریه و دروازه مهریز نیز وجود دارد. میدون خان و مغازههای اطرافش که در چهار طرف میدون قرار دارن، به بازار قیصریه، بازار مسجد ملا اسماعیل، بازار مسگری و مسجد ریگ و مسجد ملا اسماعیل راه دارن. رختکن این حمام گوشههایی خلوت و تو در تو دارد که گفته میشود گوشههایی برای خلوت و گفتوگو و عبادت بودهاند. مردم حاضر در حمامها از این فرصت برای احوالپرسی، گفتوگو و اطلاعرسانی استفاده میکردند؛ به این ترتیب، حمامها در گذشته نقش رسانههای امروزی را بازی میکردند؛ زیرا اخبار مهم در این مکانها بهصورت دهان به دهان پخش میشد. حمام خان هم مثل سایر حمامهای قدیمی، در گذشته تنها محل استحمام نبوده، بلکه مردم برای اهدافی مثل گذراندن اوقات فراغت، گفتوگو و تبادل نظر، رفع خستگی و حتی عبادت، گرد آمدن دوستان و حلوفصل مسائل زندگی به آن مراجعه میکردند. حمام خان یزد یکی از حمامهای قدیمی و مشهور ایرانی است که معماری ساده و چشمنوازش، محیطی دلچسب را برای هر بازدیدکنندهای ایجاد میکند. کاخ هشت بهشت دو طبقه دارد و برخی ادعا می کنند که این عمارت برای محل اقامت هشت همسر پادشاه بوده و هر اتاق به یکی از آن ها تعلق داشته است. غذا دادن به ماهی ها با شیشه شیر و پستانک! شما در کوچه پس کوچههای یزد با شمار زیادی از خانههای سنتی و کاهگلی روبرو میشوید که به صورت کافه یا رستورانهای سنتی تغییر کاربری دادهاند. در ادامه این مطلب سلام دنیا قصد داریم تا اطلاعاتی درباره تایخچه حمام و گرمابه های قدیمی و سنتی، معماری حمامهای قدیمی، حمامهای تاریخی ایران و آداب و رسوم حمام و گرمابه قدیمی در اختیار شما قرار دهیم، لطفا تا پایان همراه ما باشید.

در برخی از گرمابههای ایرانی نیز کماکان راهرویی برای حمامهای زنانه تا قسمت سربینه دیده میشود که در واقع برای جلوگیری از دیده شدن داخل حمام و همچنین بیرون آمدن صداها ساخته شده است.منبع عکس: همشهری. منبع عکس: ویکی پدیا. شخص تازه وارد، بعد از سلام کردن در همان پله اول خزینه دو دست را زیر آب میکرد، مقداری از آب خزینه بر میداشت و به افراد حاضر در حمام غریبه و آشنا تعارف میکرد. گروه اول طرح هایی که همه ۴ یا ۵ رای مثبت هیات داوران را کسب می کنند. دالان حمام در واقع فضایی است که سلسله مراتب ورودی، خروجی و سربینه را تشکیل می دهد. یزد هم مانند همه ی شهرهای ایران دارای بازاری است که شالوده اقتصادی شهر را تشکیل می دهد. حمام وکیل شیراز هم بخشی از مجموعهای بهنام وکیل در قلب شهر شیراز است که مجاور مسجد وکیل در دوران زندیه ساخته شده است. سر در ورودی حمام وکیل شیراز. فضای «میان در»، سرد و تر و معادل فصل زمستان است؛ در واقع، این قسمت از حمامهای ایرانی ارتباط میان قسمت بینه با گرمخانه را حفظ میکند.حمام وکیل شیراز. جالب است بدانید که حمامهای واقع در دل بازارها از نظر ارتباطی، گستره وسیعی را شامل میشدند؛ زیرا بازاریان و افراد مهمی به آنها میرفتند.درمان: بسیاری از دانشمندان و پزشکان قدیمی مانند ابن سینا، محمد کریم خانکرمانی، زکریای رازی و ابن بطلان در آثار خود، استفاده از حمام را توصیه کردهاند. سازنده و معمار این پل استاد حسین بناء اصفهانی بوده و جالب است بدانید که فرزند این معمار معروف مسجد شیخ لطف الله را ساخته است! از مهمترین حمام های این دوره می توان به حمام معروف امویان در قصر عمرا Qusar Amra در کشور اردن اشاره کرد.بعد از به قدرت رسیدن عباسیان ساخت حمام در شهارهای مختلف بیشتر شد و براساس مدارک و شواهد تاریخی در در قرن 5 و 6 هجری در قاهره هزار و یکصد و هفتاد حمام احداث شده بود.علاوه براین درباره حمام های بغداد که یکی از مراکز هنری جهان اسلام بود گفته شده است که هفده هزار گرمابه در زمان معزالدوله و در روزگار عضدالدوله تعداد کمتر از پنج هزار گرمابه در بغداد وجود داشته که حدود سی هزار کارگر در آنها مشغول به کار بودند.

از طریق سه مسیر میدان خان، بازارچه کاشیگری و بافت مسکونی مجاور می توان به بنای حمام خان یزد رسید. حمام خان سه مسیر داره که به میدون خان، بازارچه کاشیگری و بافت مسکونی مجاور میرسه. در زمان قاجـار تداوم توسعه شمالی جنوبی شهر، با شکل گیری مجموعـه خان، میدان خان، مدرسه خان، لرد لاجوردی در امتـداد بـازار خان به گونه ای به اعتبار این مسیر افزوده و اهمیت این مسیر را به عنوان محور تجاری شمالی جنوبی افزایش می دهد. نفس میکشند. شما هم اگر در شهر، شهرستان، یا روستایی، حمامی میشناسید که هنوز دایر است یا دستکم هنوز خراب نشده، دربارهاش برایمان بنویسید. این تالارها هم محل پذیرایی افراد بود که در سال ۱۰۵۶ هجری قمری با حضور شاه عباس دوم و همچنین سفیران کشورهای خارجی افتتاح شد. در این گرمابهها افرادی حضور داشتن که به آنها دلاک گفته میشد آنها لنگ به کمر میبستند و افراد دیگر را کیسه میکشیدند که در اصلاح عامه آنها لنگی یا کیسه کش میگفتند. افراد داخل حمام برای صدا کردن مشتمالچی در فضای سربینه، از واژه «خُش» استفاده میکردند؛ مشتمالچی نیز با شنیدن این کلمه متوجه میشد که فرد مشت و مال میخواهد.حمامی: مالک و مدیر حمام بود.پادو: کارهای شخصی مشتریان از جمله جفت کردن کفشهای موجود در سربینه، پهن کردن لنگ خشک روی سکوی سربینه برای افراد مختلف و همچنین پیچیدن لنگ به دور افراد را انجام میداد.




|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
نویسنده : وبمستران
تاریخ : شنبه 22 مهر 1402
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: